Preexisterande hårdvara

magendavid”Och just som han hade slutat att tala allt detta, rämnade marken under dem, och jorden öppnade sin mun och uppslukade dem och deras hus och allt Koras folk och alla deras ägodelar.” Dessa verser från 4 Mosebok 16 ingick i gårdagens judiska textläsning. Stycket beskriver ett uppror mot Mose under ledning av en viss Kora, som alltså slutar med att marken under Koras fötter rämnar och han far ner i dödsriket alldeles levande.

När jag satt i synagogan igår och Torah-läsningen nådde dessa verser grymtade en man som satt strax intill mig. ”Vad är det här för mirakel?” viskade han irriterat till mannen som satt bredvid honom, som viskade tillbaka någonting om att Koras uppror utgjorde en mycket allvarlig politisk utmaning mot Mose ledarskap, vilket både förtjänade och nödgade ett kraftfullt gudomligt gensvar. Den irriterade mannen verkade inte särskilt övertygad.

Läsningen fortsatte, och tro det eller ej, stycket innehöll ännu fler mirakel: ”När nu Mose dagen därefter gick in i vittnesbördets tält, se, då grönskade Arons stav” (4 Mosebok 17:8). Än en gång grymtade mannen strax intill mig och började diskutera livligt med mannen bredvid. Han gillade inte alls förekomsten av övernaturliga fenomen i den politiska maktkampen mellan Mose och de motsträviga israeliterna.

Det kan kanske tyckas märkligt att en person som väljer att gå till synagogan för att lyssna på Torah-läsningen kan bli irriterad över just förekomsten av övernaturliga fenomen i bibeltexten, men faktum är att den irriterade mannen faktiskt är i gott judiskt sällskap. I Talmud kan man exempelvis läsa följande märkliga stycke: ”Tio saker skapades om aftonen innan sabbaten, vid skymningen. Dessa var: 1. jordens mun, 2. brunnens mun, 3. åsnans mun, 4. regnbågen, 5. mannan, 6. staven, 7. shamir, 8. texten, 9. inskriften och 10. tavlorna. Vissa säger: även demonerna, Mose begravningsplats och vår fader Abrahams vädur. Och vissa säger: även tänger gjorda av tänger.” (Pirke Avot 5:8)

På Talmuds typiskt konkreta och extremt kortfattade stil sammanfattar detta stycke alla Bibelns övernaturliga fenomen och hävdar att förutsättningarna för dem skapades precis innan solen gick ner på den sjätte dagen i skapelseveckan. Chefen injicerade alltså skapelsen med lite extra hårdvara precis innan han stängde butiken innan sabbaten. Bibelns mirakel är således preexisterande delar av den naturliga tillvaron och i den här listan på preexisterande fenomen ser vi just de två saker som irriterade mannen i synagogan: 1. jordens mun [som uppslukade Kora och kompani] och 6. staven [som mirakulöst grönskade]. (Bonuspoäng till alla er som kan identifiera resten av fenomenen på listan.)

Talmud-styckets förklaring på övernaturliga fenomen i Bibeln kan lätt uppfattas som provocerande och rent löjeväckande, men den döljer en fundamental grundbult i det judiska förhållningssättet till den fysiska tillvaron, nämligen att Gud inte lägger sig i. Guds omsorg är nämligen större än så, vilket kanske uttrycktes bäst av den persiska poeten Omar Khayyam för ungefär 900 år sedan:

Var lugn. Han skrev ditt ödes lag – igår.

Han mätt ditt hjärtas ångestslag – igår.

Var glad! Din bön blir aldrig hörd!

Han sörjde för ditt imorgon och ditt idag – igår.

Paul Widen

Efrat


Senaste inläggen
Prenumerera
Fyll i fälten nedan, så kommer du att få ett e-postmeddelande när det finns något nytt att läsa på sidorna!

Alla fält måste fyllas i!

Vi kommer att hålla din e-postadress 100% säker och inte förmedla den till annan part.

Arkiv:
Kategorier:
Besöksstatistik
  • 270Det här inlägget:
  • 634999Läsningar totalt:
  • 77Läsningar idag:
  • 508519Besökare totalt:
  • 61Besökare idag:
  • 3Besökare online nu:
  • 22 maj, 2013Sedan:
Nyheter
Analyser
Krönikor
I marginalen
Meddelanden
Smultronställen